Hvor meget potentiale går du glip af, når du ikke genaktiverer dine nyhedsbrevsmodtagere og kunder – og de forsvinder?

Hvis vi taler kroner og øre, kan det koste 10 gange så meget at skaffe nye kunder, end at fastholde de eksisterende. Så her er der utrolig meget potentiale at indhente – eller forretning at bevare!

Engagerer du dem, stiger sandsynligheden for salg – og med gamification kan du slå en genvej. Du får samtidig foræret vigtige data, som du efterfølgende kan bruge i din marketing automation fx til den vigtige segmentering.

Læs indlægget, og bliv klogere på, hvad gamification er- og hvordan det kan give værdi til din virksomhed.

Hvad er gamification?
Gamification er, når du tilsætter spilelementer til aktiviteter, som ikke er spil, for at engagere brugerne til at gøre en bestemt handling.

Hvorfor bruge gamification?

Gamification aktiverer følelser hos brugerne – som spænding, glæde, nysgerrighed og stolthed. Det er dermed et stærkt redskab til at engagere kunder og modtagere, da de vil forbinde disse positive følelser med din virksomhed, og dermed blive aktiveret. Gamification kan være med til at skabe et stærkere bånd til dine nuværende kunder og modtagere. Ved at fange deres opmærksomhed og give dem en grund til at komme tilbage, gør du dem samtidig mere loyale.

Andre gode ting ved at bruge gamification er, at det giver mulighed for at segmentere, opdatere oplysninger og give en personlig oplevelse.

Og dog…

Vær opmærksom på, hvordan du bruger gamification. Hvis du vil bruge det til at skaffe nye kunder og permissions, kan problemet være, at dem der deltager, kun er interesserede i at vinde præmien.

Det man kalder for konkurrenceryttere.

De vil højst sandsynligt ikke være interesserede i din virksomhed og det, du sælger. De køber typisk for mindre end “ægte” interesserede

Bruger du gamification til at engagere eksisterende kunder og modtagere, får du gode kort på hånden.

Du kan fx gøre det ved at vælge en præmie, der er relevant for din målgruppe, og dermed styrke kvaliteten af deltagerne. Det kan også ske ved at sende en lukket tilmelding til dem, der allerede er signet op til dit nyhedsbrev. Eller særligt udvalgte kunder, der skal have en eksklusiv gave.

Der mange gode grunde til at bruge gamification i jagten på at genaktivere kunder og nyhedsbrevmodtagere: Vi taler fx:

  • Du skaber et stærkere bånd og loyalitet
  • Du kan få opdateret modtagernes oplysninger
  • Det er let at segmentere bagefter når du har hentet yderligere oplysninger – for at skabe mere relevans for kunderne og modtagerne
  • Det kan give en personlig oplevelse
  • Det er et kosteffektivt greb

Hvilke typer af spil kan du bruge? 

Spillene har forskellige formål, og du skal være skarp på, hvad du vil have ud af deltagerne. Den danske gamification platform LeadFamly – der også er vores integrationspartnere – har fx inddelt deres spil i kategorier ud fra, hvad formålet er. Ved engagering kan du bruge:

  • Personlighedstest
  • Quiz
  • Gæt Et Ord
  • Gemmeleg
  • Etc.

Formålet er at skabe et dybt engagement til målgruppen og ikke at udvide databasen.

Din målgruppe skal have en meningsfuld interaktion med din virksomhed, og til sidst lede dem til køb. Derudover skal du sørge for at gøre det let og muligt for deltagerne at vinde.

Jo nemmere det er for deltagerne at gennemføre spillene, desto større sandsynlighed er der for, at de starter og færdiggør spillet. Hvis deltagerne taber uden de fx stadig er med i en lodtrækning, er de mere tilbøjelige til at købe et andet sted, eftersom de vil føle sig afskrækkede.

For Zizzi giver engagering værdi

Brandet Zizzi sælger ’curvy fashion til store piger’. De har en stærk webshop, mere end 120 konceptbutikker og +1000 salgssteder.

Engagement er sammen med leadgenerering det primære omdrejningspunkt for deres kampagner.

Zizzi anvender både spil som lykkehjulet, puslespil og vendespil, da det passer til deres målgruppe – men den helt store vinder er adventskalenderen. Den har de valgt at gå med igen i år, da den virker på genaktivering.

De har gennem deres senste spil omsat for tæt på 2 mio. kr. Dog skal det siges, at man ikke dirkete kan drage paraleller mellem spillet og omsætningen, da denne godt kunne være opnået uden.

Tilmeldinger

Omsætning

Zizzi har det seneste år fået over 62.000 nye medlemmer gennem deres brug af gamification. Men de nævner selv, at fokus på leadgenerering ikke fungerer lige så godt, som når de blot genaktiverer eksisterende kunder. For som tidligere nævnt, så findes der konkurrenceryttere, og det er også noget, de oplever hos Zizzi. De har erfaret, at de leads de får ind via Gamification perfomer 50% dårligere end andre leads – da de bare vil spille.

Dem, der bliver kunder, køber for både mindre og færre gange end loyale kundeklubmedlemmer.

Engagering af eksisterende kunder og nyhedsbrevsmodtagere har både haft en positiv effekt på deres churn rate. Samtidig får Zizzi opdateret kundeoplysninger, og dermed mindsket tastefejl. Zizzi bruger LeadFamly‘s platform til deres gamification-indsatser.

Zizzi har i øvrigt inkorporeret gamification i 2019 som en ongoing aktivitet gennem året, i stedet for som mange andre, der blot bruger spillene som en enkeltstående kampagne. Fx i forbindelse med højtider m.m.

Gamification – effekten er tydelig

Dit fokus bør derfor være at engagere dine nuværende forbrugere og modtagere, ellers kan det være kosteligt. Inaktivitet skaber ubalance i dine statistikker og giver ingen værdi. Engagerede kunder og modtagere kan du kommunikere til og de giver dig opmærksomhed.

Vi håber, at du har fået øjnene op for, hvordan du med gamification, kan løfte kvaliteten af dine nuværende kunder og nyhedsbrevsmodtagere. Hvis du vil vide endnu mere om gamification, så tøv ikke med at gribe fat i os. Vi besvarer alle dine spørgsmål – store som små.

Hvis du nysgerrig efter mere, er du altid velkommen til at kontakte os og høre mere omkring integrationen mellem LeadFamly og Heyloyalty.

Skrevet af

Skrevet af

Anja Veibøl, marketingpraktikant.
Hun har en stor passion for at kreere godt og relevant content med læseren i fokus. Anja studerer International Handel og Markedsføring på Erhvervsakademi Aarhus.

Vi bruger cookies til at forbedre din oplevelse. Når du bruger sitet, accepterer du brugen af cookies. Se mere

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk